Bra och dåliga hemligheter

vecka 15

Under mars månad kommer vi från EHT besöka samtliga klasser och prata med eleverna om bra och dåliga hemligheter.

Bra och dåliga hemligheter.jpg

Enligt barnkonventionen (paragraf 29) ska vi i skolan hjälpa barnen att utvecklas och lära barnet om mänskliga rättigheter. Vi ska skydda barnet från all typ av våld (paragraf 19) och alla andra former av utnyttjande som skadar barnet (paragraf 36). Genom att vi gör eleverna medvetna om deras rättigheter kan vi hjälpa dem.

Det är tyvärr många barn som bär på dåliga hemligheter. Vi på EHT vill lyfta detta ämne då alla barn har rätt att känna sig trygga och inte ska behöva bära på dåliga hemligheter som gör dem illa.

Genom denna lektion poängterar vi att de barn som har det så här inte är ensamma. Det är inte deras jobb att bära på den dåliga hemligheten! De har all rätt att få hjälp.

Med varma hälsningar,

Jacqueline (Kurator)

Vi vuxna och med vårt mående påverkar barnen i vår närhet. Våga be om hjälp och du är i en situation som får dig att må dåligt. Du kan alltid göra situationen bättre för både dig och de runt omkring dig. Du kan ringa socialtjänsten anonymt så kan de ge dig råd: 018-727 43 00. De är BARA till för att hjälpa!

TIPS  Mer information

Filmer

cker:

Stella och hemligheten Författare: Madeleine Bernadotte, Karini Gustafson-Teixeira, Marie Oskarsson

Barnen i Kramdalen 4 av Emelie Sjölander, Andréas Sjölander

Lilla hemlis-boken Författare: Sarah Sjögren, Anna Forsmark

Monstret i magen Författare: Caroline Engvall, Katarina Vintrafors

Socialtjänsten

vecka 11

Under mars månad kommer vi från EHT besöka samtliga klasser och berätta för eleverna om socialtjänstens arbete.

Informationen vi ger till eleverna handlar mest om på vilket sätt socialtjänsten kan hjälpa familjer och att socialtjänsten inte är något man behöver vara rädd för.

Till er föräldrar:

Vi som arbetar inom skolan är anmälningsskyldiga. Det innebär att vi är skyldiga att genast anmäla till socialtjänsten om vi får kännedom om att ett barn far illa. Redan vid misstanke om detta har vi anmälningsskyldighet.

Vår uppgift är inte att värdera om informationen vi fått kan stämma eller inte. Vår uppgift är att ge informationen vidare till socialtjänsten.

Orsaker till anmälan kan vara:

• Missbruk hos vårdnadshavare

• Våld

• Skolfrånvaro i kombination med bristande föräldraförmåga

• Psykisk ohälsa i kombination med bristande föräldraförmåga

• Oförmåga hos vårdnadshavare att tillgodose barnets behov

• Ekonomiska beskymmer och avsaknad av boende som tyder på bristande föräldraförmåga.

Här nedan finns en samling korta videoklipp där ni får mer information om socialtjänstens arbete och förfaringssätten kring en orosanmälan.

TIPS  Mer information - Filmer

Flera korta, men väldigt informativa, videoklipp om socialtjänstens arbete.

NPF - del 1

vecka 6

Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

Denna månad kommer vi att prata om olika funktions-variationer med fokus på ett par av de diagnoser som ligger under paraplybegreppet NPF.

Den här gången ligger fokus på ADHD och autism.

Studier visar att cirka fem procent av alla svenska barn har någon typ av NPF och att ärftligheten är hög.

Mötespresentationer (5).jpg

NPF finns i alla kulturer och i alla sociala skikt. Diagnosen är vanligare bland pojkar än bland flickor, men mörkertalet bland flickorna är förmodligen stort. Detta då pojkar oftare har ett beteende som andra märker av, medan flickorna oftare har mer inåtvända symtom.  Källor: 1177.se, Vårdguiden, Adhd-center, Attention.

Att prata med eleverna om olika funktionsvariationer hjälper dem att bli medvetna om att vi trots att vi är lika på många sätt även är olika och har olika behov. I samband med detta lyfter vi också diskussioner kring rättvisa.

Är det alltid rättvist att alla får lika eller samma av allt?

Vad finns det för fördelar med att vi är och fungerar olika?

Mötespresentationer (6).jpg

Med vänliga hälsningar,

Ida Renlund, speciallärare

TIPS  Mer information - Filmer, böcker och webbsidor

Filmer

cker:

Det finns många bra böcker att lära om NPF. Här kommer några lästips till föräldrar och andra vuxna

• ADHD-guiden för föräldrar, Barkley, Russell (2015), Natur & Kultur.

• Barn som bråkar: att hantera känslostarka barn / Bo Hejlskov Elvén, Tina Wiman (2015),Natur & Kultur

• Explosiva barn: Ett nytt sätt att förstå och behandla barn som har svårt att tåla motgångar och förändringar, Greene, Ross (2014), Studentlitteratur

• Fem gånger mer kärlek, Forster, Martin (2009), Natur & Kultur

Boktips för barn och unga:

• Boken för dig om ADHD - faktabok Lena Westholm (2018), Habilitering & Hälsa

Det finns en arbetsbok till med tips och övningar.

• Julias superkrafter - En bok om asperger/högfungerande autism, Malin Roca Ahlgren (2021) Kikkuli Förlag

Tips på webbplatser

Om du som vårdnadshavare misstänker att ditt barn har en funktionsvariation/funktionsnedsättning kan vi i skolans elevhälsoteam hjälpa dig. På skolans hemsida hittar du kontaktinformation till elevhälsoteamet (EHT).

Vi som är med i EHT är rektor, biträdande rektor, speciallärare, kurator, skolsköterska samt vid behov skolpsykolog och skolläkare.

Hälsosamma vanor

vecka 4

Denna månad kommer vi att prata om våra vanor på skolan.

I arbetet använder vi eget material baserat på Aktiv skola.

Att prata med eleverna om våra vanor hjälper barn att bli mer medvetna och vikten av en god hälsa. Våra grundläggande behov som kost, sömn, aktivitet och lärande.

Jag använder ett lättfattligt material med enkla bilder men informationen blir så klart anpassad beroende på elevernas ålder. Prata gärna hemma om våra vanor för att följa upp månadens tema.

Vill du veta mer hur du som förälder kan diskutera om vanor hemma så vill vi tipsa om denna digitala "flipbook" som ni kan läsa genom att klicka på bilden:

dax å fråga bild infobrev till hemmen.jpg